Si quería salir por Honduras lo tenía que hacer no más tarde del domingo 17 ya que los “ferrys” para Belice sólo salen los lunes: para Dangriga a las 8.30 y para Placencia a las 11.00.
Como decidí salir por Belice, me daba un par de días más de margen, quería salir lunes. Terminé saliendo martes. No había bus de 21.00 (además era el más caro), tampoco el de las 21.30. Como era mucha la demanda, abrieron otra corrida: 22.00, lleno. Pero como aún había más demanda, salí en el bus de las 23.00. A las 7.00 del día siguiente ya estaba llegando a Santa Elena.
If I wanted to leave through Honduras it had to be no later than February 17th because the ferries to Belize leave only Mondays to Dangriga at 8.30 and to Plancencia at 11.00.
Since I decided to leave Guate through Belize, this gave me a window of a couple more days. I wanted to leave Monday but enden up leaving Tuesday. The 21.00 bus was full (was more expensive anyway), so was the 21.30. There were so much demand that there was another bus at 22.00, full. But there were so many people trying to leave that there was another bus at 23.00. It was 7.00 of the next day when I was arriving to Santa Elena.
Tenía unas cuántas horas antes de reunirme con Doña Amilta (que me iba a acompañar y darme apoyo moral al cruzar la frontera). Después de las 8 horas de bus a Santa Elena, 5 horas de espera entre Flores y Santa Elena y 2 horas más de minibús hacia la frontera, estaba en Benque Viejo del Carmen, Belice tomando un bus hacia Belize City a las 14.30.
Belice sólo tiene unas cuantas carreteras pavimentadas. La que conduce de la frontera con Guatemala a la frontera con México pasando por Belize City es una de ellas.
Estaba llegando casi a las 21.00 a Corozal, la ciudad fronteriza con México casi 21 horas después de haber empezado la travesía. Belice no es como Guatemala o México. No hay gasolineras abiertas las 24 horas donde potencialmente podría haber pasado la noche. En la terminal de autobuses un taxista me recomendó hablarle a “Mr. Cyril”. “El renta cuartos, le podrías decir que te rente uno por 20$ beliceños (10$ yanquis). No tenía ni el dinero ni la intención de pagar un cuarto tan caro, pero me dejó instalar mi carpa en el frente de su casa. Además me recomendó hablarle a un chofer de la ruta Corozal – Chetumal que todos los días sale a las 5 para que me llevara a la frontera. A las 4.15 me desperté y las 5 ya iba rumbo a la frontera en el tercer bus que me da jalón.
Debido a que México observa el “daylight savings time”, perdí una hora de mi vida. Salí de Belice a las 6 y llegué a México a las 7.10
I had a few hours before meeting Mrs. Amilta (whom was going to accompany and give me moral support to cross the border). After almost 8 hours spent on bus to Santa Elena, 5 more walking and sightseeing between Flores and Santa Elena, 2 more in a mini bus to the border, finally I was in Benque Viejo del Carmen, Belize taking a bus to Belize City at 14.30.
Belize only has a few paved roads. The road that goes from the Guatemalan border to the Mexican border through Belize City is one of them.
I was arriving in Corozal (town very close to the Mexican border) at around 21.00 almost 21 hours after I started to be on the move. Unlike Guatemala and Mexico, Belize doesn’t have 24 hours shops or petrol station to spend the night. In bus terminal, a taxi driver recommended me to talk to “Mr. Cyril". “He rent’s rooms for 20$ Belizean (10US$). I didn’t have the money nor the intention to pay that amount of money but he let me pitch my tent in his front porch for free. On top of that, he recommended me to talk to a bus driver that every day does the Corozal – Chetumal route; he leaves every day at 5.00 to Chetumal , perhaps he could take you to the border he said. Woke up at 4.15 and it was 5 when I was already going to the border in the third bus I have ever hitchhiked.
Mexico uses Daylight Savings Time and for that reason I lost one hour in my life. I left Belize at 6.00 and arrive in Mexico at 7.10.
Entre tomar “la combi” desde la frontera hacia Chetumal, caminar el par de kilómetros desde donde me dejó a la estación de buses, llegué por fin (exhausto) a las 8.30. El bus hacia Cancún saldría a las 9.00 y era más barato de lo que había investigado. Tomó una hora más de lo que decía el website pero no me importó. Era como un chicken bus de lujo: con butacas pero paraba en cualquier lado e iba gente parada en el centro.
Poco antes de las 16.30 estaba llegando a la terminal de buses de Cancún. No había comido nada desde que estaba en Chetumal. Tomé el siguiente bus (los buses rumbo al aeropuerto salen cada 30 minutos).
Lo primero que hice fue empezar averiguar en dónde iba a chequear, en dónde estaría el “check-in counter” de Jetairfly. Nadie me lo dijo, incluso me dijeron que ellos volaban desde la terminal 3 y caminé hasta esa terminal.
Between taking the “combi” from the border to Chetumal, walked the couple of kilometers from where it dropped me to bus terminal I finally arrived, exhausted by the way, at 8.30. The bus to Cancun would leave at 9.00 and it was cheaper that I had researched. It took one more hour than the website said but I didn’t care. It was like a luxurious chicken bus: with bucket seats but it stopped anywhere someone signaled the bus to stop and the people rode in the center isle.
A little before 16.30 I was arriving in Cancun central bus terminal. I hadn’t eaten anything since I was in Chetumal. I took the next bus (buses to airport leave every 30 minutes).
First thing I started doing was asking where was the Jetairfly check in counter. Nobody told me. Some people even told me to go to terminal 3 and I walked to that terminal.
Por supuesto que no volaban de esa terminal, pero esta vez regresé en el “free shuttle” entre terminales.
Una vez de vuelta en la terminal 2 tenía que encontrar un lugar en donde “acampar”, para esto ya era casi la media noche. Había más o menos mucha gente y el anuncio de no dejar equipaje sin atender cada 5 minutos. Al fin pude encontrar un lugar entro dos mostradores (esperando que nadie necesitara hacer una llamada en los teléfonos públicos que estaban sobre mi) cuando un par de horas después un cosquilleo en el cuello me despertó… era un cucaracha (argh!)
Como pude sobreviví la noche y pero aun así me desperté muy temprano. Decidí que no gastaría en un desayuno exageradamente caro y me aguantaría a comer algo en el avión. Igual me iban (o me tendrían) que dar de comer por lo menos un par de veces durante los vuelos (así fue cuando volé con esta aerolínea la primera vez).
Of course they don’t fly from terminal 3 but I got back to terminal 2 in the free shuttle bus between terminals.
Back in terminal 2 I had to find a place to camp, by this time it was almost midnight. There were not so many people but it wasn’t empty and there was an announcement every 5 minutes to not leave your baggage unattended. Finally I managed to find a corner between to counters (there were payphones there so I was hoping no one needed to make a phone call) when a couple of hours later something tickling in my neck woke me up: it was a cockroach!!! (argh)
I barely made it through the night, nevertheless I woke up very early. I decided not to spend more money in overpriced food and that I will wait for food on flight. I said to myself that at least I would eat twice during the flight, so I thought because that was the case the first time I flew with this airline.
Al fin (más o menos a las 8.20) apareció publicado mi vuelo en las pantallas y para mi buena suerte también el mostrador en el que lo harían el check-in. Cuando me fui a hacer fila aún estaban chequeando un vuelo de CanJet pero la gente fue amable y me dejó quedarme ahí.
Lo primero que la gente del check in dijo fue “acaba de regresar de Europa” y la tía fue con su supervisor y empezaron a contar los días que había estado en Europa y cuántos me quedaban. Al final llegaron a la conclusión de que si podía abordar el vuelo. Siempre tengo inconvenientes con mi pasaporte! Mierda!
El primer vuelo duraría menos de dos horas y sería hacia Liberia, ciudad donde estuve en el 2009 cuando crucé de Nicaragua a Costa Rica. Cuando tuve que pagar un hostel de mierda y caro. No hubo necesidad de bajar del avión.
Ese vuelo no me preocupaba, el que en realidad me preocupaba era el de Liberia – Bruselas. 10 putas horas (otra vez) metido en avión. Bueno, despegamos y 10 horas después (más un culo adolorido) estaba aterrizando (aterrado) en Bélgica.
Finally (at around 8.20) my flight appeared on the screens and to my good luck also the number of the check in counter. When I went to stand in line they were still checking in the previous flight but the staff was nice enough to let me stand on the side and wait. It was a CanJet flight going to Toronto.
First thing that the airport staff said when they saw my passport was “oh! You just came back from Europe” and the girl walked to her supervisor and they started to count the days I was in Europe! I always have some kind of inconvenient with my passport! Fuck!
First flight was supposed to last 2.5 hours, from Cancun to Liberia, town in which I had to spend the night when I crossed from Nicaragua back when I was starting my travels in 2009. When I had to pay a shitty and overpriced hostel by the way. No need to leave the plane.
This wasn’t the flight that worried me, the one that really worried was flight to Brussel. 10 fucking hours spent inside a plane, again. Oh well, 10 hours later, plus with pain in the ass, I was landing (extremely terrified and anxious) in Belgium.